Faculty Of Engineering - Tanta University
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

موقع كلية الهندسة - جامعة طنطا

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول

مهم اوي لمدني

matrix2009
mana
eng_mody
يسرا
8 مشترك
انتقل الى الصفحة : 1, 2, 3 ... 8 ... 15  الصفحة التالية
كاتب الموضوعرسالة
يسرا
مشرفة قسم الموضوعات العامة+القسم الديني
يسرا

انثى عدد الرسائل : 4501

مهم اوي لمدني Empty
مُساهمةموضوع: مهم اوي لمدني   مهم اوي لمدني I_icon_minitimeالأربعاء مارس 10, 2010 6:57 pm

السلام عليكم
انا عامله التوبيك ده يا جماعه علشان حاسه انه ممكن يكون مهم لتانيه مدني
احنا ما بقناش نستفيد في المنتدي خـــالص باي حاجه لكليتنا صح ولا لا ...
ده حته جدول المحاضرات محدش جابه مهم اوي لمدني Icon_evil

طيب هي فيه فكره كده
ليه مش كل حد فيه حاجه مش فاهمها في ماده اي ماده يجيب سؤالها هنا اللي بياخد كورسات او ليه كلام مع دكاتره او معيدين ممكن يسال فيها ويستفيد ويفدنا ولو حد متميز في ماده معينه هيساعد التاني
انا عارفه ان مفيش حد بيدخل المنتدي اصلا بس علي الاقل اللي بيدخلوا هم مدني وادمن رابعه يعني اكتر حد ممكن يفيدنا ويا سلام لو باشمهنس تامر والناس الكبار دي مهم اوي لمدني Icon_biggrin
يا ريت تشجيع بس واهو كاننا بنزاكر مع بعض بدل النوم اللي احنا فيه
ايه رايكوا ؟؟؟؟؟

eng_mody
إدارة المنتدى
إدارة المنتدى
eng_mody

ذكر عدد الرسائل : 3631

مهم اوي لمدني Empty
مُساهمةموضوع: رد: مهم اوي لمدني   مهم اوي لمدني I_icon_minitimeالأربعاء مارس 10, 2010 7:09 pm

فكره جميله جدا ع فكره... مهم اوي لمدني Icon_biggrin
بس يا رب الناس الكبار دول هما اللي يخشو ويردو والا التوبيك هيبقي كله اسئله وبس؟؟ مهم اوي لمدني Icon_biggrin

ومن ناحيه اساله الدكاتره والمعيدين دي بقه ان شاء الله لعبتي..
انا وراهم والزمن طويل..انا اصلا في دكاتره قارفهم في عيشتهم بعد كل سيكشن او محاضره لازم اروح اكلمهم واسالهم..
ربنا يسهل مهم اوي لمدني Icon_biggrin

اقتباس :
بدل النوم اللي احنا فيه
والله انا كنت لسه بفكر اقوم اذاكر اي حاجه دلوقتي قبل م الماتش يبدأ بس لقيت نفسي كسلت
دا مش نوم..انا حاسس انيها غيبوبه هتقلب موت قريب مهم اوي لمدني Icon_biggrin =)) =)) مهم اوي لمدني Icon_biggrin

https://www.facebook.com/home.php?#!/profile.php?id=1000000259455
يسرا
يسرا

مهم اوي لمدني Empty
مُساهمةموضوع: رد: مهم اوي لمدني   مهم اوي لمدني I_icon_minitimeالأربعاء مارس 10, 2010 7:13 pm

خلاص ان شاء الله نفيد بعض وان كان علي الاسئله فمفيش اكتر منها اما الاجابات بقي مهم اوي لمدني Icon_rolleyes دي ربنا يبعتلنا حد ابن حلال يقف معانا السنه دي لغاية ما تعدي علي خير
eng_mody
إدارة المنتدى
إدارة المنتدى
eng_mody

مهم اوي لمدني Empty
مُساهمةموضوع: رد: مهم اوي لمدني   مهم اوي لمدني I_icon_minitimeالأربعاء مارس 10, 2010 7:26 pm

اقتباس :

ربنا يبعتلنا حد ابن حلال يقف معانا السنه دي لغاية ما تعدي علي خير
جامده جدا الحته دي بجد ...يا رب مهم اوي لمدني Icon_biggrin
mana
مشرف قسم المناقشة+الترفية+اخبار الساعة
mana

ذكر عدد الرسائل : 2114

مهم اوي لمدني Empty
مُساهمةموضوع: رد: مهم اوي لمدني   مهم اوي لمدني I_icon_minitimeالأربعاء مارس 10, 2010 10:57 pm

هيا فكره رائعه فعلا
و ان شاء الله الاجابات هتكون موجوده
ابداو على بركة الله
يسرا
يسرا

مهم اوي لمدني Empty
مُساهمةموضوع: رد: مهم اوي لمدني   مهم اوي لمدني I_icon_minitimeالخميس مارس 11, 2010 10:16 pm

طيب انا هبدأ
هو سؤال في الخرسانه
المفروض واحنا بنصمم حديد الكمرات بعمل حساب ان فيه مومنت هيظهر عند فك الشدات قيمته wl2/16
طب بعرف منين ان المومنت ده هيظهر ؟؟
وبحطه علي ابعاد ايه من وش العمود ؟؟؟
سؤال سهل اهو يالا بقي مستنيه الاجابه
mana
mana

مهم اوي لمدني Empty
مُساهمةموضوع: رد: مهم اوي لمدني   مهم اوي لمدني I_icon_minitimeالجمعة مارس 12, 2010 3:31 pm

يسرا كتب:

المفروض واحنا بنصمم حديد الكمرات بعمل حساب ان فيه مومنت هيظهر عند فك الشدات قيمته wl2/16
طب بعرف منين ان المومنت ده هيظهر ؟؟[/
size]
[size=24]شيى طبيعى انه يظهر لان الكاميرا هتبدا تشيل نفسها بعد ما كانت الشدات قيمه بالواجب دا و دا بيظهر لما تتفك الشده فجاه او لما تتفك فى غير معدها فى الحاله دى بتبدا الكاميرا تتحمل احمالها و بيحصل المومنت دا و قيمته صغيره جدا و بتكون مدته على الاكثر 10 ايام لكن من الواجب وضعه فى الاعتبار زى ما قال الكود
المومنت مش بيتحط على بعد معين من العمود ممكن الشير هو اللى يكون له بعد معين اما المومنت بيختلف باختلاف شكل الحمل يعنى مثلث باربورا و غالبا طبعا باربولا لان الحمل موزع على الكاميرا كلها و طبيعى ان اقصى قيمه هتكون فى النص يعنى ممكن نقول بيبعد عن العمود او الركيزه نصف الطول بين العمودين من وش كل عمود (دا اقصى عزم )
و الله اعلم
يسرا
يسرا

مهم اوي لمدني Empty
مُساهمةموضوع: رد: مهم اوي لمدني   مهم اوي لمدني I_icon_minitimeالجمعة مارس 12, 2010 8:08 pm

انا مش قصدي كده
اقتباس :
شيى طبيعى انه يظهر لان الكاميرا هتبدا تشيل نفسها بعد ما كانت الشدات قيمه بالواجب دا
ما هو ده المومنت اللي ظهر من وزن الكره والاحمال الحيه اللي عليها
انا بقول ان المومنت wl2/16 بيظهر لو فكيت الشدات في باكيه قبل التانيه مهم اوي لمدني Icon_rolleyes

اقتباس :
انا بتكلم علي الحديد اللي هيشيل العزم ده

mana
mana

مهم اوي لمدني Empty
مُساهمةموضوع: رد: مهم اوي لمدني   مهم اوي لمدني I_icon_minitimeالجمعة مارس 12, 2010 8:32 pm

بسم الله الرحمن الرحيم

انا متفق معاكى يمكن كنت فاهم غلط نرجع للسوال نعرف منين انه ظهر
الكود بيقول اننا نحطه تحسبا لحدوثه و كمان بيقول ان قيمته صغيره و مش مهمه جدا
طيب بيظهر ازاى زى ما انتى قلتى بسبب اما خطا فى فك الشدات يعنى الشدات مش اتفكة كلها فى وقت واحد فادى دا ان الاحمال وقعت على جزء معين من الكامير و هو طبعا اللى اتفك و باقى الاحمال مازالت تتحملها الشدات اللى لسه مش اتفكة

السوال التانى لو انتى تقصدى حديد المومنت دا بيتحط على بعد اد ايه (سوال كويس)
طبعا دا مومنت موجب يعنى بيتحط فى الكاميرا من تحت و فى غالبية الامر المومنت دا بالذات بيكون بين ركزتين فى منتصف الكامير وكمان بسبب صغر المسافه بينهم فالمومنت مش بيقلي لكنه لان قيمته صغيره فدائما بنعبر عنه بسيخ واحد و زى ما احنا اخدنا السيخ الاول مش بيكون له ابعاد من وش العمود انما بيعدى بس وش العمود بمقدار بسيط اما السيخ التانى لو هما قطعتين دا هو اللى بيكون له ابعاد من وش العمود يعنى بيتعمامل زى اى مومنت موجب مكون من سيخ واحد يا دوبك بنعديه من العمود بدون ارقام اما لو حصل و كان بين ركزتين احدهما طرفيه فلازم يلف طوا laو بردو يعدى من وش العمود التانى
يسرا
يسرا

مهم اوي لمدني Empty
مُساهمةموضوع: رد: مهم اوي لمدني   مهم اوي لمدني I_icon_minitimeالسبت مارس 13, 2010 6:23 pm

حلو اوي
طيب انا بحطه في الكمرات اللي فيها العزم كله سالب زي مسأله الامتحان او سيمبل بيم بكابولي صغير والعزم ما قلبش ؟؟؟
لان اكيد لو فيه عزم موجب فا ده ليه حديد يقدر يشيل المومنت اغللي هيظهر ده لانه صغير صح ؟؟؟؟
وبالنسبه للتداخل بينه وبين الاسياخ التانيه ؟؟؟ بنفس القيم اللي احنا عارفنها صح ؟؟؟
eng_mody
إدارة المنتدى
إدارة المنتدى
eng_mody

مهم اوي لمدني Empty
مُساهمةموضوع: رد: مهم اوي لمدني   مهم اوي لمدني I_icon_minitimeالسبت مارس 13, 2010 7:28 pm

بسم الله نبدأ مهم اوي لمدني Icon_biggrin
يا ريت بس افهم السؤال اكتر من كده شويه احسن السؤال في جزء منه غامض يعني لازم يكون محدد شويه بس كمان لان الحالات الخاصه متنوعه وكل واحده لها شغل معين...

انما مثلا لو هنتكلم علي مساله الترم الاول مادام العزم كله سالب وفوق ومقلبش فهي هتتسلح كده
الحديد هيبقي علي طول الكمره من فوق وهتتسلح حاجه كده زي الكانتليفر شوكه في الرصه الاولانيه وركبه في الرصه التانيه...
بمعني ان الحديد هيلف جوه الكمره بعد الكيزه بمسافه ال 0.33 الl net والرصه التانيه هتبقي 0.2 ال l net ....
لما نسلح بقي العزم الموجب للباكيه الداخليه ودا اللي احنا خدناه الترم التاني هنسلحه مثلا سيخين فاي 16 وهيعدي وش العمود ويقف..
الكوابي بقه لما نيجي نسلحهم هنلاقي اننا سلحناهم خلاص لان العزم اللي احنا حطينا عليه الباكيه اللي في النص هيكفيانه يغطي الاتنين دا غير اني اصلا مسلح الكمره كلها زي ما قولت ركبه وشوكه فمش محتاج اني امد موضوع ال 1.5 lc مهم اوي لمدني Icon_rolleyes

هذا والله اعلم يا جماعه...ممكن تتاكدو..انما انا ان شاء الله متاكد من الحل ده..وغالبا دا كمان لما قابلنا م/ براغيت اول يوم ف الترم التاني قاله بس انا كنت مخنوق منه ومن القسم ومن الماده فنفضت ومكنتاش واخد بالي
يسرا
يسرا

مهم اوي لمدني Empty
مُساهمةموضوع: رد: مهم اوي لمدني   مهم اوي لمدني I_icon_minitimeالسبت مارس 13, 2010 9:44 pm

والله ما فهمت منك ولا حاجه بس بلاش المصطلحات الغريبه دي لان انا عارفه شوكه دي بالعافيه بس انا فهمت رد مانا
eng_mody
إدارة المنتدى
إدارة المنتدى
eng_mody

مهم اوي لمدني Empty
مُساهمةموضوع: رد: مهم اوي لمدني   مهم اوي لمدني I_icon_minitimeالسبت مارس 13, 2010 9:55 pm

اقتباس :
والله ما فهمت منك ولا حاجه بس بلاش المصطلحات الغريبه دي لان انا عارفه شوكه دي بالعافيه بس

ههههههههههههههههههههههههه
والله انا عارف ان انا زباله في الشرح في -احيانا-...بس هس دي اللغه بتاعه السوق يا باشمهندسه فلازم تتعلميها مهم اوي لمدني Icon_biggrin ....هي بس انتي لما تشوفي رسمتها هتفهميها...
انا حاولت والله ادور عليها في المحاضرات بتاعه عين شمس وملقتهاش...كنت عايز اقولك ع الفيل اللي تدوري عليها فيه...لو لقيتها هخش اكتبها هنا...

بكره كده ان شاء الله لما تبقي باشمهندسه مشهوره قد الدنيا والناس تشاور عليكي كده ويقولو دي كانت زميلتنا في الكليه زمان تبقي تفتكري بقه كلمه شوكه وركبه دي وانك عرفتيها من مودي ع المنتدي مهم اوي لمدني Icon_biggrin

انا حاولت والله ابسط بس واضح اني عكيبت وفي الاخر مفهممتيش مهم اوي لمدني Icon_biggrin ...
ايه بس اللي مش واضح؟...ولا هو كله ضارب؟؟مهم اوي لمدني Icon_rolleyes
يسرا
يسرا

مهم اوي لمدني Empty
مُساهمةموضوع: رد: مهم اوي لمدني   مهم اوي لمدني I_icon_minitimeالسبت مارس 13, 2010 10:03 pm

طب بص بلاش السؤال ده علشان التعجيز مهم اوي لمدني Icon_biggrin
هو انا وانا بحول المساحه بتاعة الحديد اللي حسبتها لعدد اسياخ واقطار لو عندي 7 اسياخ يتقسموا ازاي ؟؟؟؟
وكمان بخلي كله نفس القطر ولا عادي والا ازاي ممكن اخلي سيخ واحد يكمل من فوق لتحت لو مش نفس القطر ؟؟؟
ده كله في البيم ده انا حاسه ان السلاب اسهل ومفيش غيري هيسأل هنا مهم اوي لمدني Icon_sad
سؤال اخير بالنسبه للمحاضرات اللي نزلناها دي ينفع تطبع ولا لازم تكون ورد ؟؟؟
eng_mody
إدارة المنتدى
إدارة المنتدى
eng_mody

مهم اوي لمدني Empty
مُساهمةموضوع: رد: مهم اوي لمدني   مهم اوي لمدني I_icon_minitimeالسبت مارس 13, 2010 10:20 pm

اشكرك بشده علي تغيير السؤال...بس هو مين اللي عجز مين ؟؟ مهم اوي لمدني Icon_biggrin =))

لا هو بالنسبه لو عندي 7 اسياخ بنقسمها 4 متواصله و3 يتقطعها....
لان المفروض من تلت ل نص الحديد بيمشي بطول الكمره...
انما الباقي بيتقطع..
موضوع بقه اختلاف الاقطار دي مش عارف ايه لزمتها بس انا متعرضتش لحاجه زي ده قبل كده...هي الكمره بتتسلح للحديد في الشد نفس القطر... وللضغط نفس القطر...

اقتباس :

يكمل من فوق لتحت لو مش نفس القطر ؟؟؟

يا ريت بس ترجمه السؤال ده كمان احسن واضح فعلا ان انتي الل هتعجزيني =)) مهم اوي لمدني Icon_biggrin
يعني ايه سيخ يكمل من فوق لتحت؟؟؟ مهم اوي لمدني Icon_eek

اقتباس :
سؤال اخير بالنسبه للمحاضرات اللي نزلناها دي ينفع تطبع ولا لازم تكون ورد ؟؟؟

في برامج بتحول ال pdf ل word وبالتالي ينطبعو بسهوله
انما وضعهم الحالي ميخلهمش ينطبعو....عن تجربه الترم الاول...

انا عندي البرنامج ده اكتشفته النهارده بالصدفه وانا بسطب الويندوز وسطبته بس لسه مجربتوش...
مش عارف بقه لما ابقي احولهم هبقي اشوف كده نسخه حلوه ارفع اللينك بتاعها....او انتي دوري علي Solid Converter PDF البرنامج ده مهم اوي لمدني Icon_biggrin ...

واطمني محدش هيسال غيرك لان انا شخصيا لسه مبدأتش مذاكره...بس اكيد لما هبدأ هسال مهم اوي لمدني Icon_biggrin
يسرا
يسرا

مهم اوي لمدني Empty
مُساهمةموضوع: رد: مهم اوي لمدني   مهم اوي لمدني I_icon_minitimeالسبت مارس 13, 2010 10:31 pm

اقتباس :
لا هو بالنسبه لو عندي 7 اسياخ بنقسمها 4 متواصله و3 يتقطعها....
لا انا قصدي في قطاع الكمره لو حطيت الاربعه المستمرين هحط التلاته اللي هيتقطعوا ازاي مع العلم ان لازم الكانه لازم تكون علي حدودها اسياخ ؟؟؟
اقتباس :
يا ريت بس ترجمه السؤال ده كمان احسن واضح فعلا ان انتي الل هتعجزيني =)) مهم اوي لمدني Icon_biggrin
يعني ايه سيخ يكمل من فوق لتحت؟؟؟ مهم اوي لمدني Icon_eek
احتمال انا اللي فاهمه غلط بس مش ساعات ما بنعملش منطقة تداخل وتخلي السيخ يستمر كانه سيخ واحد ؟؟؟ مهم اوي لمدني Icon_rolleyes
اقتباس :
انا عندي البرنامج ده اكتشفته النهارده بالصدفه وانا بسطب الويندوز وسطبته بس لسه مجربتوش.
لا مهو مفيش برنامج بيحول من bdf ل word لو عربي بيطلعه رموز

والله انا لسه ما زاكرتش بس اولا انا بحب الخرسانه جدا وحتي اغلبية الكتب اللي بنزلها تصميم خرسانه
ثانيا بطبيعة اني بروح اكتب المحاضرات والسكاشن تاني فبكتب اسأله لباشمهندس رضا ومن الترم اللي فات معرفتش اسألهاله مهم اوي لمدني Icon_rolleyes
eng_mody
إدارة المنتدى
إدارة المنتدى
eng_mody

مهم اوي لمدني Empty
مُساهمةموضوع: رد: مهم اوي لمدني   مهم اوي لمدني I_icon_minitimeالسبت مارس 13, 2010 10:56 pm

اقتباس :
هحط التلاته اللي هيتقطعوا ازاي مع العلم ان لازم الكانه لازم تكون علي حدودها اسياخ ؟؟؟

اتنين في الاطراف وواحد في النص...عادي جدا
ايه المشكله؟؟مهم اوي لمدني Icon_rolleyes

اقتباس :

مش ساعات ما بنعملش منطقة تداخل وتخلي السيخ يستمر كانه سيخ واحد ؟؟؟

ايوه بالظبط...ربنا بفتح عليكي ... في حاله لو قطرين جنب بعض وبينهم تداخل ممكن نخليهم ونربطهم مع بعض بمالمسافات اللي احنا عارفنها
او بنخليها كلها قطر واحد وهو القطر الماكسيمم....زي مثلا حديد بتاع عزوم التثبيت مع المومنت السالب ...
ممكن نخليهم كلهم سيخ واحد...
كده تمام ولا في مشكله لسه؟؟

اقتباس :

لا مهو مفيش برنامج بيحول من bdf ل word لو عربي بيطلعه رموز
طب انا معرفش المعلومه دي...لان انا عرفت من احد اصدقائي انه عملها واتحول عادي...
ف انا هجرب واشوف كده...
لانه علي حسب ما عرفت برضه انه حسب برنامج ال ADOBE READER اللي عندك اصلا...بينزله برنامج تحويل...

اقتباس :
فبكتب اسأله لباشمهندس رضا ومن الترم اللي فات معرفتش اسألهاله مهم اوي لمدني Icon_rolleyes

يا لهوي... من الترم الاول مهم اوي لمدني Icon_eek ...
انا معرفش اسكت علي سؤال في المحاضره ولو حتي عشر ثواني...
ولو سكت ببقي مش علي بعضي ومهداش غير لما اعرف يا من الدكتور او من اللي جنبي...
ولو مسالتش...مفهمش بقه واليوم يبوظ؟؟
انتي مستحمله ازاي بجد؟

وعلي فكره المهندس رضا محترم جدا واي حد بيوقفه بيقف وبيشرحله اللي هو عايزه كله..هي محتاجه شوه جرأه بس من اللي بيسال...ميقعدش يفكر في ردود الافعال حواليه او الناس هتقول ايه ولا الكلام ده...
انا كنت بواجه المشكله دي في اعدادي لاسباب اخرب بس الحمد لله اتغلبت عليها ...
يسرا
يسرا

مهم اوي لمدني Empty
مُساهمةموضوع: رد: مهم اوي لمدني   مهم اوي لمدني I_icon_minitimeالسبت مارس 13, 2010 11:08 pm

اقتباس :
اتنين في الاطراف وواحد في النص...عادي جدا
ايه المشكله؟؟مهم اوي لمدني Icon_rolleyes
يا سلام علي سرعة البديهه مهم اوي لمدني Icon_biggrin
ما ينفعش علشان التعشيش
اقتباس :

ونربطهم مع بعض بمالمسافات اللي احنا عارفنها
او بنخليها كلها قطر واحد وهو القطر الماكسيمم....زي مثلا حديد بتاع عزوم التثبيت مع المومنت السالب ...
ممكن نخليهم كلهم سيخ واحد...

ايون بس معلش انا مش عايزه اجتهاد انت متأكد من حتة نخليهم كلهم الماكس ؟؟؟؟
لان حديد المومنت السالب بنخليه بيبقي صغير زي حديد عزم التثبيت فا دي مفيهاش مشكله

اقتباس :
وعلي فكره المهندس رضا محترم جدا
لا مهو باشمهندس رضا مش مستني رأينا يا مودي انا شايفه انه من احسن المعيدين بصراحه اذا لم يكن احسنهم
بس زي ما قولت هو قليل اوي ما بعرف اتشجع واسأله وكمان عقبال ما بزاكر واجي اسأل بيكون الموضوع قديم
وبعدين يا ريت حد يلفت نظره ان بعد السكشن يدي فرصه للي عايز يسأل احسن هو اول واحد بيخرج من السكشن مهم اوي لمدني Icon_sad
eng_mody
إدارة المنتدى
إدارة المنتدى
eng_mody

مهم اوي لمدني Empty
مُساهمةموضوع: رد: مهم اوي لمدني   مهم اوي لمدني I_icon_minitimeالسبت مارس 13, 2010 11:26 pm

اقتباس :
يا سلام علي سرعة البديهه مهم اوي لمدني Icon_biggrin
ما ينفعش علشان التعشيش
=)) =)) =))
هو احنا لما خدنا الترم الاول سيكشن الرسم ده مش المهندس رضا قال كده؟؟
هو انا بفتكس وبفتي من عندي؟؟؟..مع اني ممكن اكون نسيت...بس انا مش عايز حد يشككني في معلومتي؟؟
حد يخش يفك الاشتباك ده يا جماعه ويقول رأيه؟؟...ربنا يسامحك يا يسرا شكيت فعلا مع اني مش عارف ايه علاقه ده بالتعشيش؟مهم اوي لمدني Icon_sad
=))
طب انتي ايه رايك في الموضوع؟؟؟...هتحطيهم ازاي؟؟مهم اوي لمدني Icon_rolleyesمهم اوي لمدني Icon_biggrin

اقتباس :
ايون بس معلش انا مش عايزه اجتهاد انت متأكد من حتة نخليهم كلهم الماكس ؟؟؟؟
لان حديد المومنت السالب بنخليه بيبقي صغير زي حديد عزم التثبيت فا دي مفيهاش مشكله

امال انتي قصدك علي حديد ايه تاني؟؟
ما انا قاصد فعلا العزمين دول بالخصوص...انتي قصدك علي عزوم ايه تانيه مثلا؟؟

فعــــــــــــــــــــــــلا...بدون مبالغه هو الافضل...مفيش حد بيحب مادته وبيهتم كده وبالطريقه دي...
نحاول ان شاء الله نقوله ....بس بجد هو في سكشنا بيقول يا جماعه وانتو بتنقلو اللي عايز يسال يسال ودي ميزه وما ادراكي ما هي اساله سكشنا =)) =))
واللي عايز يساله بقه بيساله في اي حاجه بيسال سواء قديمه او جديده..ولو لقاها هتضيع كتير يعني بيقوله بعد السيكشن وبيروح هو المعمل...
وكمان الساعات المكتبيه بتاعته بيشرح بتوسع جدا بس للاسف الترم التاني ساعاته المكتبيه يوم الثلاثاء
يسرا
يسرا

مهم اوي لمدني Empty
مُساهمةموضوع: رد: مهم اوي لمدني   مهم اوي لمدني I_icon_minitimeالسبت مارس 13, 2010 11:31 pm

يعني لما تيجي تصب وفيه سيخين فوقيهم سيخ في النص ( تخيلها كده ) الخلطه تدخل ازاي ؟؟؟؟
مش هتدخل وهيحصل تعشيش انا قرياها في الورق دور عليها
eng_mody
إدارة المنتدى
إدارة المنتدى
eng_mody

مهم اوي لمدني Empty
مُساهمةموضوع: رد: مهم اوي لمدني   مهم اوي لمدني I_icon_minitimeالسبت مارس 13, 2010 11:39 pm

لالالالالالالا...انتي كده المعلومه واصلالك غلط خالص...
المعلومه اللي انا اعرفها ان مينفعش نزود الاسياخ في الكمره عن 4 اسياخ..عشان ميحصلش تعشيش..
او عشان كمان الخرسانه والركام ينزل وبنجيب عدد الاسياخ في الكمره عن طريق قانون معين كده احد 3 حاجات خدناه الترم الاول ومش فاكره..
بس الكمره ال 250 بتاعتنا دي بيتحط فيها علي الاكثر 4 اسياخ في الصف...وعلي الاقل سيخسن في الصف في الاجناب...
دا حتي لما بنيجي نحط الصفوف دي بحط بين كل صف وصف حته سيخ كده بالعرض عشان نفصل بينهم...وحتي بنرسمها لما بنرسم السكاشن في الاخر خالص زي م المهندس رضا شرح كده..
ايه علاقه ده بقه بالكلام اللي كنا بنقوله؟

هو اعتقد ان الكلام اللي عندك بيقول انه مينفعش سيخ واحد في الصف
وكمان مينفعش نقلل المسافات بين الاسياخ جدا عشان التعشيش ...
وعشان كده درسنا في الماتيريال الخرسانه (السايبه) بلغه السوق برضه عشان بقدر تنزل بين الاسياخ وتتندمك ذاتيا..
يسرا
يسرا

مهم اوي لمدني Empty
مُساهمةموضوع: رد: مهم اوي لمدني   مهم اوي لمدني I_icon_minitimeالأحد مارس 14, 2010 9:17 am

علي فكره انا مش معترضه علي كلامك ده
بس انا برضه مش عارفه قصدك الاسياخ هتظهر في القطاع ازاي ؟؟
اربعه في اول صف اوك وتاني صف تلاته منهم اتنين علي الاطراف والتالت ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
شوف الجزء بتاع ال كمرات في المحاضرات بتاعة عين شمس وهتفهم انا قصدي ايه انا هرسمها واصورها واقولك انا فاهمه ايه
eng_mody
إدارة المنتدى
إدارة المنتدى
eng_mody

مهم اوي لمدني Empty
مُساهمةموضوع: رد: مهم اوي لمدني   مهم اوي لمدني I_icon_minitimeالأحد مارس 14, 2010 3:28 pm

وضع الحديد اللي انتي قصدك عليه ده بالظبط موجود في المحاضرات بتاعه عين شمس في الملف ده

25- (2nd Civil) Details of RFT. of Beams using Imperical Method
صفحه 5 ..

وعلي فكره الوضع ده انا اول مره اشوفه محدش نوه عليه خالص عندنا بالطريقه دي..
بس معلومه مفيده جدا جدا ع فكره مهم اوي لمدني Icon_biggrin ...
يسرا
يسرا

مهم اوي لمدني Empty
مُساهمةموضوع: رد: مهم اوي لمدني   مهم اوي لمدني I_icon_minitimeالأحد مارس 14, 2010 6:02 pm

مش انت قصدك نعمله كده ؟؟؟

مهم اوي لمدني 614201128

يالا معلومه فري اهو علشان ما تقولش بعد كده بشكك في معلوماتك مهم اوي لمدني Icon_biggrin
matrix2009
Golden Eng
Golden Eng
matrix2009

ذكر عدد الرسائل : 94

مهم اوي لمدني Empty
مُساهمةموضوع: رد: مهم اوي لمدني   مهم اوي لمدني I_icon_minitimeالأحد مارس 14, 2010 10:02 pm

ممممممممممممممممممممم

اوكى تسمحولى أشارك معاكو فى الموضوع الجميل دا ؟؟؟؟؟

عن رأيى مش هجاوب على السؤال دا لأن تقريبا الكلام فيه منتهى وكل اللى انتوا قولتوه تمام أوى

وبالنسبه للباشمهندس رضا

زى ما الباشمهندسه يسرا تكرمت وقالت انه من أفضل المعيدين ان لم يكن أحسنهم

بصراحه وعن رأيى الشخصى أنا جربت التلاته

المهندس رضا والمهندس محمد الليثى والمهندس أحمد براغيت

اللى عجبنى جدا وبيقنعنى بالكلام هو المهندس رضا ما شاء الله

أما بالنسبه لحكايه المناقشه دى

مممممممم تعالى جربى كدا تحضرى مع سكشن واحد واتنين وحضرتك تعرفى وتشوفى بنفسك

ان المهندس رضا بيسمح بالاسئله الكويسه المنطقيه اللى فيها أفكار

ولا ايه يا أبو قوره ؟؟؟؟؟؟

عموما يا باشمهندسه يوجد الكثير منا لديه النقص فى الماده دى

وظهرت عندى ماده جديده الاستراكشر

الحمد لله الدكتور فهمى زاهر بيشرحلنا فى المحاضره