Faculty Of Engineering - Tanta University
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

موقع كلية الهندسة - جامعة طنطا

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول

القسم العلمى

2 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
mana
مشرف قسم المناقشة+الترفية+اخبار الساعة
mana

ذكر عدد الرسائل : 2114

القسم العلمى Empty
مُساهمةموضوع: القسم العلمى   القسم العلمى I_icon_minitimeالخميس أبريل 23, 2009 5:45 pm

بسم الله الرحمن الرحيم

انا عندى اقتراح بسيط يا جماعه و ان شاء الله يكون اضافه للمنتدى
احنا فى منتدى كلية الاهندسه الى حد ما بنشمل مختلف فروع العلم فى الحياه
لكن هناك فرع يعتبر بعيد عن دراستنا و هو الفرع العلمى البحت اللى بيختص بيه الكليات العلميه
فباختصار انا بقترح يكون فيه قسم علمى للمواضيع دى بيهتم بالمواضيع العلميه و مناقشتها لان المواضيع دى مينفعش توضع فى قسم الموضوعات العامه
و كمان انا ببقى شايف اصدقانا اللى فى طب و صيدله بيحبو يتكلمو فى بعض تلك المواضيع و احنا بنكون عندنا رويه بسيطه جدا ليها فعلشان كدا مواضيع القسم دا اللى هتشمل كل ما هو خاص بالعلم هتفدنا اكتر و هتضعنا على معرفه شامله او على الاقل رويه لمختلف المجالات و ليست المجالات الهندسيه فقط 0مدنيه او كهربيه او ..........)
انما مجالات علميه و غير ذلك
فمثلا موضوع يختص بجسد الانسان و ووظائفه الحيويه مينفعش يوضع كموضوع عام هو و امثاله من المواضيع بفضل انه يكون لمثله قسم خاص ممكن نرجع له فى بعض الاوقات و كمان نقدر نرشد غيرنا له كمان ممكن يشمل بعض الافلام الوثائقيه و الفديوهات لاى شى ممكن نستفيد منه سواء فى دراستنا او فى اى شى اخر

فياريت اعرف اراء باقى الاعضاء و الاداره
يسرا
مشرفة قسم الموضوعات العامة+القسم الديني
مشرفة قسم الموضوعات العامة+القسم الديني
يسرا

انثى عدد الرسائل : 4501

القسم العلمى Empty
مُساهمةموضوع: رد: القسم العلمى   القسم العلمى I_icon_minitimeالخميس أبريل 23, 2009 8:36 pm

طب ما انت عندك قسم الكليات الاخري ؟؟؟
هيفرق في ايه ذياده عنه ؟؟؟
mana
mana

ذكر عدد الرسائل : 2114

القسم العلمى Empty
مُساهمةموضوع: رد: القسم العلمى   القسم العلمى I_icon_minitimeالخميس أبريل 23, 2009 10:39 pm

فى فرق كبير اوى واضح ان فى لبس فى فهم الموضوع
انا مش بتكلم على قسم نحط فيه حاجه تبع كليه معينه او حاجه تخص مجموعة معينه من الطلبه
و احنا طبعا خارج المجموعه دى
انا بقول القسم العلمى قسم بيحتوى على مواضيع علميه مش مواد دراسيه بيهتم بيها طلبه الكليات المختلفه انا مثلا هحط دلوقتى موضوع عن جسم الانسان او اى حاجه فى قسم الموضوعات العامه
و بعد كدا هيختفى فى وسط المواضيع المختلفه و هيفقد نوعيته و ممكن ميهتمش بيه حد اصلا
لكن لما يكون فى قسم مهتم بالحاجات دى هيبقى منبع للمعلومات العامه عن حاجات كتير ممكن تفيدنا كمعلومات عامه

الحياه العلميه واسعه جدا و بحر كبير اوى لازم نتزود منه و يكون له خصوصياته علشان نلجا له لما نحب نعرف جديد و لما حب ايضا نخرج و لو قليلا عن تخصننا و حياتنا الخاصه

القسم العلمى
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-