موقع كلية الهندسة - جامعة طنطا
 
الرئيسيةالبوابةس .و .جبحـثالتسجيلقائمة الاعضاءالمجموعاتدخول

شاطر | 
 

 خرسانه بالبطاطس..بجد

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
KAFORIENGIN
م/احمد الكافوري -المعيد بقسم مدني
م/احمد الكافوري -المعيد بقسم مدني


عدد الرسائل : 16
تاريخ التسجيل : 13/03/2008

مُساهمةموضوع: خرسانه بالبطاطس..بجد   السبت نوفمبر 29, 2008 7:11 am

يبدو أن حضور البطاطس في حياة الشعب الهولندي سيزداد ولكنه لن يعد قاصرا على مائدة الطعام
فقط التي تحتل فيها البطاطس مكانة أساسية فقد تمكنت شركة (نوبيرت كونكريت) بمدية سومار في إقليم فريزلاند شمال هولندا من إضافة مسحوق البطاطس إلى خلطة الخرسانة المستخدمة في البناء لانه يؤدي ليس فقط إلى تقليل كميات الاسمنت المستخدم ولكن أيضا إلى زيادة صلابة وتحمل الخرسانة. وقد بدأت الشركة بالفعل استخدام الخلطة الجديدة في منتجات تمهيد الطرق. وقال رينتي نوبيرت مدير الشركة لصحيفة (تليجراف) الهولندية إن أهم خاصية في هذا النوع من الاسمنت أنه أصبح أكثر قوة وتماسكا بإضافة مسحوق البطاطس. وأضاف أنه يقلل تكلفة الخرسانة حيث إن الاسمنت هو أغلى مكونات الخرسانة المسلحة حاليا.

منقول


عدل سابقا من قبل KAFORIENGIN في السبت نوفمبر 29, 2008 4:34 pm عدل 1 مرات
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
lostlover
Important Eng
Important Eng


ذكر عدد الرسائل : 3310
العمر : 26
الموقع : www.adwforums.com
تاريخ التسجيل : 15/05/2008

مُساهمةموضوع: رد: خرسانه بالبطاطس..بجد   السبت نوفمبر 29, 2008 10:01 am

ههههههههههههههه .. والله كويس البطاطس اكتر حاجه عندنا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://www.facebook.com/profile.php?id=1101090724
Admin
الـمــديــر الــعــام
الـمــديــر الــعــام


ذكر عدد الرسائل : 1518
العمر : 28
الموقع : www.TantaEng.tk
تاريخ التسجيل : 24/07/2007

مُساهمةموضوع: رد: خرسانه بالبطاطس..بجد   السبت نوفمبر 29, 2008 2:09 pm

هى وصلت لخرسانة بالبطاطس Smile ، الناس دول مش بيبطلوا تجارب وأبحاث عشان كدة دايما سباقين في كل حاجة

شكرا يا باشمهندس احمد على المتابعة

_________________







Refresh

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://www.tantaeng.tk
القائد العام
م/تامر الكوراني -المعيد بقسم مدني
م/تامر الكوراني -المعيد بقسم مدني


عدد الرسائل : 52
تاريخ التسجيل : 03/11/2007

مُساهمةموضوع: رد: خرسانه بالبطاطس..بجد   الأحد نوفمبر 30, 2008 1:05 am

ده معناه ان محاضرات الخرسانة هتبقى دليفرى
وها يبقى فيه خرسانة عادية و خرسانة كومبو
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
MoOoOdY
Important Eng
Important Eng


ذكر عدد الرسائل : 2645
العمر : 28
الموقع : http://www.funforworld.com
تاريخ التسجيل : 26/07/2007

مُساهمةموضوع: رد: خرسانه بالبطاطس..بجد   الأحد نوفمبر 30, 2008 11:03 am

هههههههههه على رأيك يا بشمهند تامر Smile
بس والله الناس دية بتفكر صح لانهم عندهم كميات كبيرة من البطاطس فعرفم ازاى يستخدموها صح بعكسنا تمام عندنا حاجات كتير لكن مش بنعرف نستخدم ام حاجة استخدام صح
شكرا جدا يا بشمهند احمد على التوبيك الجامد ده
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://www.funforworld.com
eng_mody
إدارة المنتدى
إدارة المنتدى


ذكر عدد الرسائل : 3631
العمر : 26
تاريخ التسجيل : 24/07/2008

مُساهمةموضوع: رد: خرسانه بالبطاطس..بجد   الأحد نوفمبر 30, 2008 3:10 pm

كله هيبقي كومبو يا باش مهندس تامر...
وابدأوا بقه خزنوا البطاطس احسن انا سمعت ان احمد عز هيغير نشاط شركاته لمخازن بطاطس وهيحتكرها زي الحديد...
شكرا علي المعلومه دي يا باش مهندس وعلي راي المثل اللي يعيش ياما يشوف...
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://www.facebook.com/home.php?#!/profile.php?id=1000000259455
didi
Important Eng
Important Eng


انثى عدد الرسائل : 1357
العمر : 28
تاريخ التسجيل : 07/11/2007

مُساهمةموضوع: رد: خرسانه بالبطاطس..بجد   الأحد نوفمبر 30, 2008 3:16 pm

والله الناس دى بتفكر كويس جدا

بس يا ترى البطاطس هتبقى مسلوقه ولا محمره Smile


الف شكر يا بشمهندس عالمعلومه دى
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
se7s2010
Important Eng
Important Eng


ذكر عدد الرسائل : 351
العمر : 26
تاريخ التسجيل : 11/08/2008

مُساهمةموضوع: رد: خرسانه بالبطاطس..بجد   الأحد نوفمبر 30, 2008 4:34 pm

القائد العام كتب:
ده معناه ان محاضرات الخرسانة هتبقى دليفرى
وها يبقى فيه خرسانة عادية و خرسانة كومبو
ممكن تبقى سبايسى
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
بييدداء
Amateur Eng
Amateur Eng


عدد الرسائل : 6
تاريخ التسجيل : 13/04/2008

مُساهمةموضوع: رد: خرسانه بالبطاطس..بجد   الأحد نوفمبر 30, 2008 7:31 pm

cheers cheers كل شىء بيطور حات علي الخرسانه
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
engbana
إدارة المنتدى
إدارة المنتدى


ذكر عدد الرسائل : 1172
العمر : 28
تاريخ التسجيل : 04/10/2007

مُساهمةموضوع: رد: خرسانه بالبطاطس..بجد   الإثنين ديسمبر 01, 2008 4:47 pm

هههههههههههههههههه Very Happy ...........

سبحان الله قادر علي كل شيء Very Happy .............
الف شكر يا بشمهندس علي المعلومة...............

_________________
كفاني فخراأن تكون لي ربا

وكفاني عزا أن أكون لك عبدا

أنت لي كما أريد...فاجعلني ربي كما تريد

اللهم...كما صنت وجهي من السجود لغيرك


فصن وجهي عن مساءلة غيرك


اللهم...أحملني علي عفوك


ولا تحملني علي عدلك


اللهم...أني أعوذ بك أن أفتقر في غناك ......أو أضل في هداك......أو أضام في سلطانك
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
ahm20032003
Important Eng
Important Eng


ذكر عدد الرسائل : 2997
العمر : 28
تاريخ التسجيل : 20/10/2007

مُساهمةموضوع: رد: خرسانه بالبطاطس..بجد   الثلاثاء ديسمبر 02, 2008 11:43 pm

ما شاء الله
يعني في الامتحانات تعتبر البطاطس من الاضافات ولا ايه Very Happy
علي فكرة الكلام ده علي مسؤليتك
شكر علي الاضاقة يا بشمهندس
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://ragelwe6setat.montadalhilal.com
 
خرسانه بالبطاطس..بجد
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
Faculty Of Engineering - Tanta University :: أقسام الكلية :: قسم مدني-
انتقل الى: