Faculty Of Engineering - Tanta University
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

موقع كلية الهندسة - جامعة طنطا

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول

ما هى القيود التى تؤثر فى علاقتنا بالجنس الآخر؟

MoOoOdY
Nour3ieny
6 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
Nour3ieny
Important Eng
Important Eng
Nour3ieny

ذكر عدد الرسائل : 295

ما هى القيود التى تؤثر فى علاقتنا بالجنس الآخر؟ Empty
مُساهمةموضوع: ما هى القيود التى تؤثر فى علاقتنا بالجنس الآخر؟   ما هى القيود التى تؤثر فى علاقتنا بالجنس الآخر؟ I_icon_minitimeالسبت مايو 10, 2008 6:19 pm

كل فتاة فى هذا العالم مقيدة فى ارتباطها العاطفى بثلاثة قيود … ولكل شاب قيود كثيرة أيضا ولكن قيود الفتاة بسبب ظروف التخلف وقسوة التقاليد تكون أشد أحكاما وليست هذه دعوة للاستكانة لهذه الظروف أو الاستسلام لهذه التقاليد … بل على العكس … أن كل فتاة مقيدة بثلاثة قيود محكمة .. أثنين منها لا تملك لهما شيئاً وهما مفروضان عليها من الرب الرحيم وقيد ثالث مكتسب تستطيع الاستزادة منه وتنميته.

القيد الأول : الجمال … بكل فتاة جمال خاص وهناك جمالا للبعض يكون جاذباً ولافتاً للأنظار … والشباب لا يملك لهذه الجاذبية شئ سوى غض البصر ثم الزواج فيما بعد ويجب على كل فتاة أن تشكر ربها على نعمة الجمال هذه بالمحافظة عليه من العيون وبالابتعاد عن استخدامه كسلاح لتحقيق أغراض خبيثة وأهداف تافهة .. واذا كان بكل فتاة جمال خاص فالواجب علينا هو اكتشاف هذا الجمال فلا توجد فى رأى فتاة غير جميلة ولكن هناك فتيات لم يكتشف جمالهن بعد .

القيد الثانى : السن... فحتى فى اكثر دول العالم تحضراً تقل فرصة الزواج للفتاة كلما زاد سنها وتقدم بها العمر وهذه حقيقة مرة ولكن تستطيع الفتاة التعامل معها برفق وهدوء ويجب أن يساعدها المجتمع لا ان يضايقها اكثر واكثر بذكرها … ولتعلم كل فتاة تأخر زواجها أن مشاكل العزوبية مهما كانت صعبة أقل وطأة من مشاكل الزواج بلا حماس .

هذان القيدان مع كل فتاة لا تملك لهما شيئاً فهى تولد بملامح وجه معين قد يكون جذاباً وقد يكون غير ذلك .. المهم أن ترضى كل فتاة عن ربها وعن نصيبها ولا تسخط ولا تقارن نفسها بغيرها لان كل ذلك نقص فى الإيمان .. كذلك هى لا تملك سنها فقد تمر السنوات ولا تجد من يناسبها كزوج فلا بأس بذلك مادامت تؤدى واجبها نحو ربها ونحو مجتمعها ونحو نفسها ولا أحد يدرى أين تكون السعادة فى الزواج أم غيره.

القيد الثالث : الجهد …… نعم الجهد الذى تبذله الفتاة لتنمية قدراتها وتطوير ذاتها … هذا هو القيد الهام الذى تستطيع كل فتاة من خلاله إسعاد نفسها أو جعلها تعيسة … وهذا الجهد مرتبط بالبيئة وبطريقة التربية ولكن مهما كانت الظروف المحيطة بكل فتاة فهناك دائماً فرصة لان تتغلب اى فتاة على هذه الظروف وتتمكن من استعادة ثقتها بنفسها وتكوين شخصية رائعة مستقلة وأن تواصل الحياة بسعادة من خلال هذه الشخصية .

هذه هى القيود الثلاثة التى تواجه كل فتاة وعليها فك شفراتها والتعامل معها بحسم للوصول لحقوقها وتحقيق طموحها المرتبط بوجودها ذاته .. وإذا كانت الحياة صعبة بلا زواج ومرهقة للنفس والجسد فإن الحياة مع زوج غير مناسب طوال سنوات العمر اكثر إرهاقا للنفس والجسد .. ولحل هذا المأزق لابد من اختيار قلب مناسب واختيار عقل واقعى لشريك الحياة دون خيال أو تفريط .

وهذه القيود هى أيضاً ثلاثة عند كل فتى فى هذا العالم ولكنها تختلف قليلاً فهى عند كل فتى المال ، السن ، الجهد.......
Nour3ieny
Important Eng
Important Eng
Nour3ieny

مُساهمةموضوع: رد: ما هى القيود التى تؤثر فى علاقتنا بالجنس الآخر؟   ما هى القيود التى تؤثر فى علاقتنا بالجنس الآخر؟ I_icon_minitimeالسبت مايو 10, 2008 6:34 pm

انا عارف يجماعه انتم خلاص قلبكو وجعكم من المواضيع اللي انا بحططها

انا قولت احط موضوعين تلاته كده تتسلو فيهم لحد ما تيجي الاجازه

بس بصراحه الموضوع الجاي ان شاء الله بعد ما تقروه انا عارف كل واحد هيحس بلخبطه وهيبدا كل واحد يراجع نفسه في التفكير من تاني

ونصيحه يجماعه بجد بلاش تخلي عوطفك هي اللي تتحكم فيك .. اه انا معاكم ان العواطف شيء جميل جدا وديه مصيبه من المصايب اللي عندي اصلا بس لازم يجماعه نحكم عقولنا وبكررها تاني عقولنا

عشان بعد كده متقولشي بقي ان مرايه الحب عاميه وكده بقي

ولازم يجماعه كل واحد يحدد هو عايز ايه من شريك او شريكه حياته وتصمم وتقر ان هيه ديه المواصفات فعلا عشان انا عارف بعض الشباب او الشابات بعد الدخول في قصص حب يبدؤ يتراجعو عن مباديء وحجات كتير جدا كانو رسمنها في خيالهم وده نتيجه الاندماج في قصه الحب
MoOoOdY
Important Eng
Important Eng
MoOoOdY

ذكر عدد الرسائل : 2645

مُساهمةموضوع: رد: ما هى القيود التى تؤثر فى علاقتنا بالجنس الآخر؟   ما هى القيود التى تؤثر فى علاقتنا بالجنس الآخر؟ I_icon_minitimeالسبت مايو 10, 2008 10:06 pm

بصراحة يا بشمهندس وائل مواضيعك كلها تمام وكلها جميلة جداااااااااااااااااااااااااااااااااااا
http://www.funforworld.com
mido s3ad
Important Eng
Important Eng
mido s3ad

ذكر عدد الرسائل : 408

مُساهمةموضوع: رد: ما هى القيود التى تؤثر فى علاقتنا بالجنس الآخر؟   ما هى القيود التى تؤثر فى علاقتنا بالجنس الآخر؟ I_icon_minitimeالسبت مايو 10, 2008 10:20 pm

موضووووووووع اكتر من رائع ... انا ع فكرة هقلل من المواضايع انا كمان عشان هبدأ بقى اذاكر ... وهبقى اخش من فترة ل التانية كدة اشوف المشاركات ...وايه المواضيع اللي بتنزل
تحياتي : ميدو

meto
Important Eng
Important Eng
meto

ذكر عدد الرسائل : 144

مُساهمةموضوع: رد: ما هى القيود التى تؤثر فى علاقتنا بالجنس الآخر؟   ما هى القيود التى تؤثر فى علاقتنا بالجنس الآخر؟ I_icon_minitimeالسبت مايو 10, 2008 11:07 pm

طب ممكن تخليهم اربعه علشان خاطرى
القيد الرابع : نظره المجتمع الى صداقه المرأه بالرجل " يعنى من الاخر مجتمعنا بيقول مفيش حاجه اسمها علاقه عاطفيه او غير عاطفيه بين الرجل والمرأه بدون زواج" طبعا فى ناس بطلت تفكر بالطريقه دى بس برده فى ناس لسه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

http://www.free4arab.110mb.com
Nour3ieny
Important Eng
Important Eng
Nour3ieny

مُساهمةموضوع: رد: ما هى القيود التى تؤثر فى علاقتنا بالجنس الآخر؟   ما هى القيود التى تؤثر فى علاقتنا بالجنس الآخر؟ I_icon_minitimeالسبت مايو 10, 2008 11:22 pm

لا تقلق ياميتو القيد الرابع ده انا لسه هعرضه في موضوع كامل عشان بارده ده موضوع مهم

بص ياميتو في الاخر خالص بعد حوالي مدار 35 سؤال هتلاقي الرؤيه وضحت في كل حاجه

وياريت الناس تفهم بجد معني الكلام اللي مكتوب

والف شكر ياميتو علي مشاركتك وردك والاضافه الجميله ديه

وربنا يخليك ياميدو وميرسي جدا علي ردك واوعدك بالمزيد ان شاء الله

didi
Important Eng
Important Eng
didi

انثى عدد الرسائل : 1357

مُساهمةموضوع: رد: ما هى القيود التى تؤثر فى علاقتنا بالجنس الآخر؟   ما هى القيود التى تؤثر فى علاقتنا بالجنس الآخر؟ I_icon_minitimeالأحد مايو 11, 2008 9:38 pm

عندك ح يا وائل كلامك فعلا صح ...........

يعنى مثلا القيد الاول انا شايفه ان لو كل بنت رضيت بشكلها و حمدت ربنا عليه اين كان
فاكيد الرضا ده هيبان على وشها سماحه وتبقى احلى من احلى بنت

بالنسبه للقيد الثانى وهو سن الجواز ففعلا القيد ده بيحطه المجتمع وبيبقى قاسى جدا فى حكمه على اى حد بيتاخر فى سن الجواز

بالنسبه للقيد الثالث فاكيد البنت الذكيه هيا اللى تقدر تفهم ايه هيا مقوماتها وتقدر تطورها لصالحها

بجد مواضيعك جميله جده ومفيده جداااااا
yoyo
Important Eng
Important Eng
yoyo

انثى عدد الرسائل : 4259

مُساهمةموضوع: رد: ما هى القيود التى تؤثر فى علاقتنا بالجنس الآخر؟   ما هى القيود التى تؤثر فى علاقتنا بالجنس الآخر؟ I_icon_minitimeالأحد مايو 11, 2008 11:21 pm

انا عارف يجماعه انتم خلاص قلبكو وجعكم من المواضيع اللي انا بحططها

بالعكس يا وائل ديه مواضيعك جميله جدا وياريت تستمر

وانا رايي ان البنت زي الولد يعني الناس بيكونوا فكرتهم عنها على حسب شخصيتها واخلاقها ...وطبعا الجمال مهم بس زي ما قلت انه مش جمال الوجه بس في جمال الروح والطباع وديه مش كل الناس بتلاحظها غير القريبين منها
Nour3ieny
Important Eng
Important Eng
Nour3ieny

مُساهمةموضوع: رد: ما هى القيود التى تؤثر فى علاقتنا بالجنس الآخر؟   ما هى القيود التى تؤثر فى علاقتنا بالجنس الآخر؟ I_icon_minitimeالأحد مايو 11, 2008 11:23 pm

ميرسي جدا علي مشاركتك يا يويو

واوعدك بالمزيد ان شاء الله

صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-